ANDRÉ SOFF

KLM

KLM

Herpositionering KLM: ‘refreshingly genuine’

Sterker
KLM is vanouds een sterk merk in Nederland. Eerder werd er door Consult verschillende malen aan de merkstrategie gewerkt. Werk dat onder meer resulteerde in de zwanen campagne van PMSvW/Y&R. De reden voor de opfrisbeurt van de visuele identiteit van de KLM, is om het merk buiten Nederland sterker te maken. KLM heeft net als andere nationale airlines een sterke positie in eigen land, om die positie buiten de grenzen te versterken, moet de focus vooral liggen op dienstverlening, hoe je eruit ziet is daarbij heel belangrijk’.

KLM = Oprecht
KLM koos voor Landor vanwege het vermogen van dat bureau om het gat tussen merkstrategie en strategisch merkdesign te overbruggen en omdat ze een specifieke expertise heeft opgebouwd met vormgeving voor airlines, het is moeilijker om die expertise in Nederland te vinden.
De nieuwe beeldtaal van KLM wordt kernachtig samengevat met ‘refreshingly genuine’. Uit consumentenonderzoek bleek wat de klant belangrijk vindt. De basis; punctualiteit, comfort, veiligheid, moet in orde zijn. Maar daarnaast wordt de oprechtheid in de service van KLM sterk gewaardeerd. Die oprechtheid raakt aan vertrouwen en authenticiteit Een waarde die Landor heeft trachten te vertalen in de nieuwe vormgeving waarin de sterke kenmerken van het KLM DNA naar de huidige tijd zijn gebracht.

Noa
KLM gaat in plaats van de Helvetica, het lettertype Noa gebruiken. Het KLM logo blijft zoals het is, net als het KLM blauw, ‘maar’, zegt Houben, ‘we gaan veel meer wit gebruiken, daardoor wordt de opmaak niet alleen veel frisser, maar wordt het sterke blauw juist benadrukt’. Houben benadrukt dat het gaat om een evolutie. De visual identity blijft herkenbaar KLM.

Meten
Eén van de dingen die KLM naar aanleiding van het re-design wil terugzien in de reguliere onderzoeken (‘Brand Image Monitor’) is het element ‘verfrissend’. Houben: ‘we willen dat consumenten dat terug kunnen spelen’. Daarnaast worden zaken als brand awareness, brand preference, brand reliability en travel experience nauwlettend gemeten. Op die variabelen verwacht Houben ook een stijging.

De nieuwe en oude mealbox:

Leave a Reply

/html]) !=